Historik från olika områden


Kort historik om Flygmuseet F 21


 

Länk till Svensk Flyghistorisk Förening (SFF) och där Region Norrbotten,
med ordförande Anders Jonsson


 

Tre länkar om den havererade Junkers JU 86 som hittats

1. Lars Gyllenhaal och spionflygande B3 i Finland

2. Lars Gyllenhaal och bärgningen av spionflygande B3:s delar

3. Dokumentär 6 delar, Nordens okända krig.

 


 

1.div F 21 - historik med bilder.

Del 1 - 1949 - 1953

Del 2 - 1954 - 1956

Del 3 - 1957 - 1966

Del 4 - 1966 - 1979

Del 5 - 1979 - 1995

Av Anders Jonsson, fd pilot vid F 21

Divisionens emblem (skapades 1961) blev ett varghuvud med devisen "Akktu Stakki", ensamvarg på samiska. Förebilden till märket är Walt Disneys "Stora stygga vargen".
Divisionen sökte och fick tillstånd av Disney att använda bilden i märket.


 

Safir-minnen från F 21

Ett antal flygpass med SK 50, ibland långa, ibland spännande! - Läs här!

Skrivet av Anders Jonsson


 

Två skidexempel på flygplan av Anders Jonsson

Läs artiklarna

Bulldog på skidor - en speciell upplevelse för en reapilot!

Intressant att läsa om de funderingar och åtgärder som ska till innan sådana
här ”äventyr” blir funktionella och säkra att genomföra.

Pelle Lundberg bygger en halv Sk 61 Bulldog på skidor

Ytterligare ett av Pelle Lundbergs storverk beskrivs här.

 


 

En Gratulation till jubilaren Kjell Nordström, den meste flygaren på F 21!
Han fyllde 80 år den 20 januari 2021.

Han har hittills flugit ca 150 olika flygplantyper - Läs här!

Skrivet av Anders Jonsson

 


 

Med en blivande ÖB till BB

Två stridsflygare från F 21 erinrar sig en annorlunda blixtutryckning från
Kallax till Bromma med en blivande fader - och Sveriges framtida överbefälhavare.
Läs här!

Skrivet av Anders Jonsson

 


Här finns berättelsen om helikoptern U 93 och dess uppgifter på F21,
nedskrivet av piloten Bruno Carlström.

 


 

Sveriges hjälp till Finland under andra världskriget.

Läs här om Sveriges hjälp till Finland av Per Iko! Per presenterar sig i slutet av sin text.

Två citat från texten:

Den finska regeringen ställde i slutet av oktober 1939 en underhandsförfrågan om Sveriges agerande i den händelse att Sovjetunionen anföll Finland. Det svenska svaret var att någon direkt hjälp antagligen inte kunde påräknas. Däremot skulle Sverige på alla sätt försöka underlätta leveranser av krigsmateriel och livsmedel. Därmed öppnades för det omfattande stöd Sverige kom att ge Finland genom flygplansleveranser under det kommande vinterkriget.

Med svenska statens goda minne och diskreta stöd bidrog svenska företag och enskilda till att över 200 flygplan levererades till Finland genom Sverige. En del hade flugits hit, medan huvuddelen kommit i lådor och monterades i Sverige.


 

Mera om finlandshjälpen under andra världskriget.

Ett utdrag ur nedanstående text finns här, en sida som listar materiel till Finland.


 

Sanningen om de ryska bombningarna vid Kallax och Pajala 1940

Föredrag av Christer Bergström, research i ryska arkiv av Viktor Rybjakov och Valerij Smirnov.
Föredraget hölls på Flygmuseet F 21 2022-12-01, i ett arrangemang av SSF Region Norrbotten, Svensk Flyghistorisk Förening.
En film på en timme - Starta


Söndagen den 14 Januari 1940 flög tre ryska flygplan runt över Luleåområdet. De släppte 10 st bomber vid Kallaxön, på en yta av ca 125 x 40 meter. Åtta bomber slog ner på isen och två på land. En av bomberna som slog i isen, 40 cm tjock, detonerade inte, utan hamnade på botten.
Den bärgades på sommaren och finns sedan ett antal år på Flygmuseet F 21.


 

Diverse historik om flygets, F 21:s historia och Flygmuseet F 21

4 Bilder

Läs PDF-filen - 209 sidor (uppdaterad januari 2023)

Häftet sammanställt av Sivert Mässing, Flygmuseet F 21


 

En flyguppvsning med HKP 4

En avancerad flyguppvisning på ca 4 minuter. Se den uppvisningen!

Boeing Vertol 104


 

Flygdagen 26 augusti 2017

*** Oservera att detta är daterat 2017! ***

Annons för Försvarsmaktens huvudflygdag på F 21.

 

Slutlinje

Uppdaterad 2024-01-02 - KÖ